Finans Danmarks Svindel Task Force er inde på det helt rigtige, når de anbefaler en samlet indsats mod IT-svindlen i Danmark, mener Offerrådgivningen, der bl.a. roser Task Forcens anbefaling om, at der sikres de nødvendige ressourcer til rådgivningstjenester som Offerrådgivningen.
Digital svindel er desværre blevet en del af mange danskeres hverdag, og ofrene står ofte tilbage med store økonomiske og personlige konsekvenser. Derfor hilser vi i Offerrådgivningen med stor tilfredshed den nye rapport fra Finans Danmarks Svindel Task Force velkommen. Rapporten præsenterer en række anbefalinger, der tager højde for hele svindelprocessen – både før, under og efter – og det helhedsorienterede perspektiv er helt afgørende for at kunne gøre en reel forskel.
Et helhedsorienteret perspektiv
Vi er særligt tilfredse med Task Forcens helhedsorienterede tilgang, som adresserer digital svindel i alle faser. Det er ikke nok at forsøge at forebygge svindel eller kun hjælpe ofrene bagefter – en effektiv indsats kræver en samlet strategi, hvor alle dele af svindelproblematikken samtænkes. Task Forcen peger på en lang række løsninger, som både kan styrke forebyggelsen, stoppe de kriminelle i tide og hjælpe ofrene med at komme videre. Her er Task Forcen inde på noget af det helt rigtige, som kan udgøre en ’gamechanger’ for ofre for digital svindel.
Sekretariatsleder i Offerrådgivningen, Dorte Kallestrup Mortensen, understreger vigtigheden af en samlet indsats:
“Vi er glade for Svindel Task Forcens arbejde og deres helhedsorienterede tilgang til bekæmpelse af digital svindel. Det er afgørende, at vi som samfund står sammen om at styrke både forebyggelsen, bekæmpelsen og støtten til ofrene. I Offerrådgivningen er vi klar til at løfte vores del og bidrage med vores erfaring og viden i samarbejde med banker, myndigheder og andre aktører.”
Støtte til ofre skal prioriteres
Vi er særligt glade for Task Forcens fokus på at sikre, at ofre og pårørende får den nødvendige støtte og vejledning, de har brug for. Når man bliver offer for digital svindel, kan det være en overvældende oplevelse. Mange oplever økonomiske tab, følelsesmæssige svigt og tvivl på deres egen dømmekraft. Derfor er det positivt, at Task Forcen anbefaler, at rådgivningstjenester som Offerrådgivningen får de nødvendige ressourcer til at varetage denne vigtige støtteopgave. Det er en anerkendelse af det store arbejde, der allerede gøres, og af behovet for at styrke indsatsen fremadrettet.
Task Forcens anbefaling om en systematisk henvisning fra banker og andre nøgleaktører til rådgivningstjenester er et vigtigt skridt i den rigtige retning. Det understreger, at støtte til ofre ikke må være tilfældig, men bør være en integreret del af arbejdet med at bekæmpe svindel.
Vi står klar til at hjælpe
Hos Offerrådgivningen har vi allerede stort fokus på at støtte ofre for digital svindel. Vores 200 frivillige offerrådgivere er uddannet i at hjælpe mennesker, der står i krisesituationer, og vi har de seneste år styrket vores indsats med temadage og videreuddannelse om netop digital og økonomisk kriminalitet.
I 2024 forventer vi at hjælpe op mod 7.000 mennesker, der er blevet ofre for kriminalitet eller ulykker, eller som er pårørende eller vidner. Vi dækker hele landet og er tilgængelige døgnet rundt via telefon, og vores chatrådgivning tilbyder anonym hjælp flere gange om ugen.
Fælles indsats er vejen frem
Task Forcen påpeger i deres rapport, at bekæmpelse af digital svindel kræver samarbejde mellem mange forskellige aktører. Vi deler denne opfattelse. Ingen enkelt aktør kan løse problemet alene, men sammen kan vi gøre en forskel.
I Offerrådgivningen ser vi frem til at fortsætte vores arbejde og være en del af løsningen. Vi er klar til at tage imod alle, der har brug for hjælp og støtte i forbindelse med digital svindel
For yderligere information eller kommentarer kontakt:
Dorte Kallestrup Mortensen, sekretariatsleder, tlf. 5353 8196
Torbjørn Næs Bertelsen, presse- og kommunikationsansvarlig, tlf. 4412 7415