Facebook

Kampagne skydes i gang i Europa: Flere ofre skal kende deres rettigheder

For få ofre kender deres rettigheder. Det siger kommunikationskonsulent Marina Kazakova fra Victim Support Europe om ofrenes kendskab til deres ret til og mulighed for hjælp. Offerrådgivningen i Danmark genkender udfordringen, og i dag – på Offerets dag – skydes kampagnen ”Du ved det måske ikke, men det findes” i gang. Kampagnen oplyser borgere i Europa om ofres rettigheder.

Kendskabet til hjælpen, der tilbydes personer udsat for kriminalitet eller voldsomme oplevelser er slet ikke udbredt nok, mener Offerrådgivningen i Danmark og Victim Support Europe. Men i dag lyder startskuddet til en ny kampagne, der skal styrke kendskabet til ofres rettigheder over hele Europa.

– For næsten et årti siden blev EU enige om en lov til støtte for ofre udsat for kriminalitet. Desværre kender alt for få til deres muligheder for hjælp, hvis de skulle være så uheldige at blive udsat for kriminalitet eller en voldsom oplevelse. Vi ved, at under halvdelen af europæerne ikke kender til Offerrådgivningerne rundt omkring i Europa – og det vil vi selvfølgelig gerne lave om på, fortæller kommunikationskonsulent Marina Kazakova.

I løbet af kampagnen formidler Victim Support Europe ofrenes oplevelser. Kampagnen sætter ansigter og stemmer på, hvordan det kan være at være et offer for kriminalitet eller en voldsom hændelse, og sætter fokus på, hvordan man kan få hjælp.

Kampagnen løber året ud på Victim Support Europes sociale medier. Du kan læse mere her.

Kendskab er en gammel udfordring, som kræver nye løsninger

I Danmark består Offerrådgivningen af en række lokalafdelinger – en i hver politikreds. Her oplever man også, at kendskabet til organisationens tilbud og aktiviteter ikke er stort nok. Derfor har man netop valgt at iværksætte et synlighedsprojekt, der løber over de næste 2,5 år. Projektet skal styrke Offerrådgivningen i Danmarks synlighed – både for personer, der har akut behov for Offerrådgivningens tilbud, og almindelige danskere, der kan videreformidle tilbuddet til andre med et behov for en rådgivende og medmenneskelig samtale.

– Vores målgruppe er midlertidig, for vi ved aldrig, hvornår nogen bliver udsat for kriminalitet eller en voldsom oplevelse – og derfor kan det være enormt svært at ramme plet. Nu har vi iværksat et synlighedsprojekt, som skal styrke vores kommunikation og tilstedeværelse i offentligheden, så flere ved, hvad Offerrådgivningen tilbyder, og dermed selv kan gøre brug af os eller videreformidle vores tilbud til et offer, fortæller Dorte Kallestrup Mortensen, der er sekretariatsleder for Offerrådgivningen i Danmark.

Projektet er støttet med midler fra Offerfonden og løber til midten af 2023.